Facebook bannerformaten
Een veel gestelde vraag bij mensen die een Facebookpagina beheren is: in welk formaat moeten Facebookafbeeldingen worden geüpload? Eigenlijk ook wel een logische vraag aangezien het nergens staat vermeld. We hebben het voor jou uitgezocht. Er zijn natuurlijk een tal van verschillende Facebook bannerformaten. Profielfoto, omslagfoto, advertentiefoto, video en advertentiecarrousel foto zijn een aantal voorbeelden van de formaten die gebruikt worden op Facebook.
Een Facebookafbeelding heeft geen aparte afbeelding voor desktop of mobiele weergave. Hier dien je dus altijd rekening mee te houden. We zullen het ideale formaat stapsgewijs hieronder voor je aangeven.
Facebook omslagfoto
De aanbevolen afmeting voor je Facebook omslagfoto is 851×312 pixels. Is je afbeelding kleiner dan deze afmeting? Dan heb je pech je foto wordt uitgestrekt naar een lelijke afbeelding!
Facebook profielfoto
Voor een Facebook profielfoto wordt er op diverse plekken op internet gespeculeerd over welk formaat hier nou het beste voor is. Je profielfoto wordt namelijk op meerdere plaatsen op Facebook weergegeven. Op je pagina wordt de profielfoto in 170×170 weergegeven terwijl die in het nieuwsoverzicht wordt verkleind naar 128×128 pixels. Het formaat om je gezicht zo scherp mogelijk te houden wordt dan ook geadviseerd met het formaat 180x180pixels.
Facebook gedeelde afbeeldingen
In het nieuwsoverzicht op Facebook kun je afbeeldingen delen. Deze afbeeldingen hebben ook hun eigen formaat. Het aanbevolen formaat voor deze afbeeldingen is 1200×630 pixels.
Facebook fotocarrousel
Met de fotocarrousel van Facebook kun je meerdere foto’s bij elkaar weergeven. Dit is ideaal wanneer je bijvoorbeeld meerdere producten wilt aanbieden. Mensen die je pagina dan bezoeken kunnen door de foto’s scrollen. Het ideale formaat van de Facebook fotocarrousel is 600×600 pixels.
Facebook omslagfoto voor een evenement
Bij het aanmaken van een evenement heeft Facebook een ander type omslagfoto formaat. De ideale afmetingen voor een evenementen omslagfoto is 1920×1080 pixels.
Facebook advertenties
Doordat Facebook een hoog aantal dagelijkse bezoekers heeft is dit platform ideaal voor het plaatsen van advertenties. Facebook blijft zich ontwikkelen in het optimaliseren van tools voor het plaatsen van advertenties. Je naamsbekendheid kan dus in snel tempo groeien op dit platform. Ook is het mogelijk om via Facebook te adverteren op bijv. Instagram aangezien dit ook een Facebook platform is geworden.
Met het adverteren op Facebook moet je wel letten op een aantal regels.
Gebruik maximaal 20% tekst in een advertentie
Facebook wil dat advertentieafbeelding met maximaal 20% tekst worden voorzien. Ga je hier overheen? Dan wordt je advertentie wel geplaatst maar het bereik wordt ingekort door Facebook. Let hier dus op.
Facebook carrousel advertentie
Op Facebook kun je adverteren met een zogenoemde carrousel advertentie. Dit zijn meerdere afbeeldingen of video’s waar potentiele klanten door heen kunnen scrollen. Dit betekend dat je met 1 advertentie meerdere producten of diensten kan weergeven. Het aanbevolen formaat hiervoor is 1080×1080 pixels. De advertenties worden op zowel Facebook als Instagram weergegeven.
Facebook advertentie met één afbeelding
Advertenties op Facebook met één afbeelding zijn de meest simpele manieren om te adverteren. Het is wel aanbevolen om het formaat 1200×628 aan te houden.
Facebookadvertenties met één video
Uiteraard kun je op Facebook ook adverteren met video’s. Met de autoplay functie worden ze vanzelf afgespeeld op de tijdlijn. Het ideale formaat voor zo’n video is max 2,3gb upload en de video dient minimaal 720p te zijn. Met betere kwaliteit scoor je uiteraard beter.
Facebookadvertenties in een diavoorstelling
Op Facebook kun je ook adverteren met meerdere afbeeldingen of video’s in een diavoorstelling. Het aanbevolen formaat voor diavoorstellingen met video’s is 16:9, 1:1 of 2:3. Uiteraard in Mp4 of MOV. Aanbevolen formaat voor afbeeldingen in een diavoorstelling is 1280×720 pixels.
Facebookadvertentie als verzameling
Een van de nieuwere manieren om te adverteren op Facebook is via een verzameling. Het is een manier van adverteren als visuele beleving. Voor de kop van de verzameling advertentie kun je het beste een afbeelding in het formaat 882×66 pixels gebruiken. De overige foto’s geef je ideaal weer in het formaat van minimaal 1080 pixels hoog.
Heb jij nog een vraag over de Facebook Banner Formaten of Adverteren op Facebook? Laat het ons weten door een reactie achter te laten!